Mekonomen öppnar Europas mest kompletta Megaanläggning i centrala Stockholm

14 april 2011 13:00

– Biltillbehör, reservdelar, dygnet-runt-öppen verkstad och båtartiklar på ett och samma ställe

På fredag morgon, den 15 april slår Mekonomen upp portarna för sin största anläggning hittills. Med en yta på över 5000 kvadratmeter erbjuds kunderna ett unikt helhetskoncept med allt från dygnet-runt-öppen verkstad till butik, bilprovning, bilvård och café. Dessutom blir anläggningen startskottet för Mekonomens storsatsning på den marina marknaden.

- Nu visar vi att vi menar allvar när vi säger att vi servar inte bilar, vi servar människor. Den här anläggningen är helt på kundens villkor, säger Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef på Mekonomen AB.

Anläggningen vid Gärdet blir historisk för Mekonomen i flera avseenden. Förutom att anläggningen är den största i koncernen erbjuder den kunden ett helhetskoncept utöver det vanliga. Butik, bilverkstad, bilprovning, bilvård, biltvätt, biluthyrning och ett café ryms i den över 5000 kvadratmeter stora anläggningen. En stor nyhet är också att den nya anläggningen vid Gärdet blir först i Europa med att erbjuda en dygnet-runt-öppen verkstad som servar alla bilmärken och vänder sig till alla kunder.

– Det är ett koncept som inte finns någon annanstans i Europa. Kunden kan lämna in bilen och sedan sköter vi resten. Om kunden vill att vi hämtar och efter servicen kör hem bilen, så ordnar vi det. Kunden kan också välja att sitta ned och ta en kopp kaffe i vårt café medan bilen servas. Utgångspunkten är att allt ska ske på kundernas villkor och efter deras behov. Med en verkstad som håller öppet 24 timmar om dygnet kommer vi dessutom att erbjuda stockholmarna Europas mest tillgängliga service. Här ser vi stora affärsmöjligheter, inte minst när det gäller yrkestrafiken, säger Håkan Lundstedt.

I samband men öppningen vid Gärdet lanseras Mekonomen Marint. En stor avdelning i anläggningen kommer att rikta sig till båtägaren.

– Vi ger oss in på den marina marknaden med ambitionerna att erbjuda båtägarna samma service och kunskap som vi är kända för bland bilägarna. Det känns väldigt roligt för hela företaget att göra den här expansionen. Det finns en stor efterfrågan bland landets båtägare, framförallt vad gäller en ökad tillgänglighet. Här är vår ambition att Mekonomen ska vara det bästa alternativet för båtägaren, säger Håkan Lundstedt.

Klockan 07.00, fredagen den 15 april öppnas Nordens största och mest kompletta Mekonomenanläggning. Besöksadress: Tegeluddsvägen 82, Gärdet.

För mer information:

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 17

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, med mer än 400 butiker och mer än 1 500 verkstäder under Mekonomens varumärken.