Marinshopen och Huges Marina inleder samarbete

24 oktober 2011 09:54

Marinshopen – ett dotterföretag till Mekonomen AB – har ingått avtal med Huges Marina om ett samarbete som omfattar drift av butiker och försörjning av reservdelar och tillbehör.

- Vi kommer att driva fyra stycken butiker i anslutning till Huges service och varvsanläggningar. Det innebär dagliga leveranser av reservdelar, genom att vi använder oss av vårt inköps- och logistiksystem. Samarbetet stärker vårt totala kunderbjudande. Kravet på en strukturell förändring drivs av konsumenterna, som efterfrågar en ökad service och tillgänglighet, säger Staffan Lindewald, styrelseordförande i Marinshopen.

De fyra butikerna kommer att drivas vid Huges Marina service- och varvsanläggningar i Roslagen, Västervik, Orust och Tranås. Dessutom kommer Marinshopen att genom partnerskap leverera reservdelar och tillbehör till Huges ytterligare tre verkstäder och varv.

- Tillsammans skapar vi ett riktigt starkt erbjudande och samarbetet utgör en offensiv satsning i linje med Huges strategi för serviceverksamheten. Nu kan vi fokusera på de områden där vi har vår spetskompetens, försäljning av båtar, motorer, service och vinterförvaring. Genom Marinshopen och Mekonomen ökar vi servicegraden genom ett dagligt flöde av reservdelar och tillbehör. Vi får genom samarbetet en partner som är riktigt duktigt på inköp, logistik och butiksdrift. Extra glädjande är att vi är först ut inom vår bransch med det här upplägget, ett integrerat samarbete mellan verkstad och butik, vilket kommer gynna slutkonsumenten då vårt gemensamma serviceerbjudande blir ännu vassare, säger Matts Kastengren, styrelseordförande i AB Huges Marina.

Huges Marina är ledande i Sverige inom service och försäljning av fritidsbåtar och båtmotorer. Bland annat är Huges största återförsäljare av Mercury på den svenska marknaden. Bland de båtar som Huges säljer finns populära fritidsbåtar som exempelvis Aquador, Bella, Flipper, Ryds och Larson.

- Vi ser samarbetet med Huges som en viktig del i vår långsiktiga satsning inom den marina marknaden. Precis som när det gäller bilverksamheten är vi nu delaktiga i att skapa förbättringar och göra båtlivet enklare för tusentals båtkunder, säger Staffan Lindewald.

Marinshopen kommer nu att steg för steg bygga upp en kompetent driftsorganisation i varje butik, till en början genom rekrytering av affärschefer för varje enhet.

I samarbetet ingår inget förvärv av bolag. Dock förvärvar Marinshopen ett befintligt varulager från Huges Marina.

För ytterligare information:

Staffan Lindwald, Mekonomen, tel: 08-464 00 00

Matts Kastengren, styrelseordförande i Huges Marina, tel: 08-545 511 50

Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971 Box 6077, 141 06 Kungens Kurva.
Telefon: +46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 69

Mekonomen gör BilLivet och BåtLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, med mer än 300 butiker och mer än 1600 verkstäder under Mekonomens varumärken.