Petra Bendelin ny operativ chef i MEKO

03 april 2023 08:00

Petra Bendelin har utsetts till ny operativ chef i MEKO i samband med att Tobias Narvinger lämnar sin position för en ny, senior chefspost i en annan bransch. Petra Bendelin är i dag MEKOs direktör för affärsutveckling och strategi och har arbetat i företaget sedan 2010 i flera seniora roller.

”Jag är glad över att Petra Bendelin valt att tacka ja till rollen som operativ chef i MEKO när Tobias Narvinger nu tar ett nytt steg utanför vår koncern. Under många år och på nära håll har jag bevittnat Petras starka ledarskap och tydliga fokus på lönsam tillväxt, oavsett vilken roll hon haft. Jag är övertygad om att hon är rätt person att fortsätta driva MEKOs fortsatta utveckling mot ökad lönsamhet i takt med att vårt företag fortsätter att växa på ett hållbart sätt. Jag vill samtidigt rikta ett stort och innerligt tack till Tobias Narvinger när han nu går vidare efter ett drygt decennium i MEKO. Tobias har varit en nyckelperson i vår framgångsrika utveckling och jag önskar honom varmt lycka till i sin nya roll”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för MEKO.

I rollen som operativ chef (COO) ingår ett övergripande ansvar för produktsortiment, logistik, IT, hållbarhet och strategi. En central uppgift är att på ett hållbart sätt säkerställa effektivitet, synergivinster och marginalförbättrande åtgärder i takt med att MEKO kontinuerligt växer. Genom ett antal strategiskt utvalda förvärv under senare år har MEKO stärkt sin position som branschledare inom den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Lönsam och hållbar tillväxt är en central del av bolagets strategi.

”Jag är mycket inspirerad över att tillträda som MEKOs operativa chef. Efter många år i företaget känner jag verksamheten mycket väl och även det gedigna arbete som lett till vår ledande ställning. Vi kommer att fortsätta använda vår branschledande expertis inom inköp, logistik och affärsutveckling för att öka vårt värdeskapande. MEKO har gjort mycket inom dessa områden, men det finns också potential att göra mer i takt med att MEKO växer och den gröna omställningen av branschen fortsätter”, säger Petra Bendelin.

Petra Bendelin tillträder tjänsten i juli.

För ytterligare information kontakta:

Pehr Oscarson, Vd och koncernchef, MEKO

Telefon: +46 (0)8-464 00 20

Mail: pehr.oscarson@meko.com

Petra Bendelin, Direktör för affärsutveckling och strategi

Telefon: +46 (0)8-464 00 20

Mail: petra.bendelin@meko.com

Anders Oxelström, Kommunikationsdirektör (Interim)

Telefon: + 46 73 522 52 42

Mail: anders.oxelstrom@meko.com