Delårsrapport januari - mars 2023

16 maj 2023 07:30

En stark kärnaffär – och strategiska kliv framåt

1 januari - 31 mars 2023

• Nettoomsättningen ökade med 26 procent till 3 973 (3 155) MSEK. Justerat för förvärvet av Koivunen ökade nettoomsättningen med 11 procent. Den organiska tillväxten var 6 procent.
  • Nettoomsättningen påverkades positivt av valutakurseffekter med 2 procent.
  • EBIT uppgick till 200 (190) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 4,9 (5,9) procent. EBIT har inte påverkats av några jämförelsestörande poster i kvartalet och inte heller i jämförelseperioden.
  • Justerad EBIT uppgick till 227 (225) MSEK och justerad EBIT-marginal uppgick till 5,6 (7,0) procent.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 1,43 (2,11) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27 (-138) MSEK.
  • Nettoskulden uppgick till 3 778 (2 588) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 3 558 MSEK den 31 december 2022.
  • Det osäkra omvärldsvärldsläget har påverkat försäljning och lönsamhet i kvartalet på flera av koncernens marknader.
  • Koncernen rapporteras från och med det tredje kvartalet 2022 i fem affärsområden, Denmark, Finland, Poland/the Baltics, Sweden/Norway och Sørensen og Balchen (Norway). Jämförelsesiffror har omräknats.
  • MEKO presenterade justerade finansiella mål och prioriteringar i samband med kapitalmarknadsdag den 21 mars 2023, för att stärka sin ledande ställning.

Vd:s kommentar

Årets första kvartal belyser återigen uthålligheten i MEKOs affär. Försäljningen nådde en ny högstanivå, resultatet förbättrades och vi genomförde strategiskt viktiga nysatsningar. Detta skedde samtidigt som omvärldsfaktorer påverkat oss i form av stigande priser och regionala marknadsutmaningar. I Iinje med vår strategi arbetar vi brett och systematiskt för att öka lönsamheten ytterligare.

Högsta omsättningen hittills
MEKOs strategi bygger på en tidlös vision och en beprövad affärsmodell. Affären står stadigt genom konjunkturer, men även i historiska skiften när tekniken utvecklas. Där är vi nu. Makroekonomin och dess effekter är delvis utmanande samtidigt som förbränningsmotorerna i större utsträckning ersätts med grönare alternativ – en nödvändig historisk övergång som vi drar nytta av på alla våra marknader.

I denna situation summerar vi ett kvartal som tydligt visar kraften i vår strategi. Efter förvärvet av Koivunen 2022 är vi nu klar marknadsledare i norra Europa inom den oberoende fordonseftermarknaden, vilket också gör att vi nu når en ny högstanivå för försäljning under ett enskilt kvartal.

Nettoomsättningen ökade med 26 procent till 3 973 MSEK, trots en sen vår, där våren regelmässigt ökar omsättningen. Organiskt var tillväxten 6,3 procent, med ökningar inom alla affärsområden, förutom inom Sørensen og Balchen (Norway), som har större exponering mot detaljhandeln.

God utveckling på flera marknader - mer utmanande i Danmark och Norge
Vi är däremot inte opåverkade av omvärldsfaktorer. Vi märker av stigande inköpspriser, delvis intensiv regional konkurrens och ofördelaktiga valutakurseffekter. Situationen ser samtidigt olika ut på våra marknader.

I Danmark förbättrades situationen jämfört med föregående kvartal, även om marknadsläget fortfarande är utmanande. I Norge påverkades utvecklingen främst av försiktighet bland konsumenter, vilket i första hand påverkar detaljhandelssegmentet, i kombination med en svag norsk krona. I Finland har marknadsutvecklingen varit stabil, och i Polen och Baltikum fortsätter den goda utveckling vi sett under en längre tid. Sverige uppvisar också en fortsatt positiv marknadsutveckling med stark organisk tillväxt.

Ökat resultat – och fler initiativ för att öka lönsamheten
Sammantaget ökade resultatet under kvartalet. EBIT uppgick till 200 MSEK (190) och justerad EBIT till 227 MSEK (225).

I linje med vår strategi arbetar vi brett för att öka lönsamheten ytterligare. Vi justerar priserna, vilket slår igenom med viss fördröjning. Vi har även framgångsrikt genomfört den aviserade optimeringen av butiksnätverket i Norge, vilket sänker våra kostnader över tid. Vi intensifierar även arbetet med att effektivisera verksamheten i Meca/Mekonomen och i Danmark. Det sker bland annat genom sammanslagningar av butiker, nedläggningar av olönsamma butiker och en anpassning av personal.

Stabil finansiell ställning – och justerade mål för ökad lönsamhet
Jag ser med tillfredställelse på MEKOs stabila finansiella ställning. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27 (-138) MSEK, främst som en följd av ett förbättrat rörelsekapital. Nettoskulden uppgick till 3 778 MSEK vid kvartalets utgång, och nettoskulden i förhållande till EBITDA var 3,52. Som kommunicerats tidigare har vi som målsättning att minska vår skuldsättningsgrad under året, i syfte att nå målet på en skuldkvot mellan 2,0 och 3,0 gånger.

Skuldsättningsmålet lämnades oförändrat när vi under kvartalet gjorde en översyn av våra finansiella mål, som presenterades närmare under vår välbesökta kapitalmarknadsdag i mars. Där redogjorde vi mer i detalj för hur MEKO löpande stärker sin position och investerar för framtidens mobilitet. Det övergripande målet är att öka MEKOs värdeskapande.

Offensiva satsningar – och en grön milstolpe
Jag vill också lyfta fram några av de strategiskt viktiga satsningar som vi genomfört under början av året. Vi ökade affärstempot inom konceptet Tunga fordon, som nu etableras även i Danmark. Sedan tidigare finns detta koncept i Sverige, Norge och Finland och vi ser en stor potential framöver. I Sverige genomfördes också en viktig nylansering inom bilglas.

Även i vårt interna hållbarhetsarbete passerades en milstolpe. MEKO är nu anslutet till det så kallade Science Based Targets-initiativet, ett internationellt ramverk för företag som antar vetenskapligt baserade klimatmål för att begränsa den globala uppvärmningen. Detta är bara början på ett mer ambitiöst hållbarhetsarbete.

Allt detta är helt i linje med vår ambition. MEKO ska vara norra Europas branschledare – i alla bemärkelser.

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef

Denna information är sådan information som MEKO AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2023 klockan 07:30. Delårsrapporten publiceras på svenska och engelska. Den svenska versionen utgör originalversion och har översatts till engelska.